Tuesday, 22 July 2008

DIA DATANG LAGI....

Musim buah datang lagi.Aduh alangkah enaknya kalau aku dapat menikmati durian bersama kuah santan macam bekas emak tiri aku selalu buat dulu2.Apa daya aku takut untuk menikmati buah yang bernama durian ini kerana aku menghidap kencing manis.Dulu arwah akak hanya menjamah 3 ulas jer durian tapi azab yang dia terima selepas tu Tuhan je yang tahu..kesan selepas tu kaki sebelah dia mengelembung air dari tapak pergelangan kaki sehingga ke betis....dah lah tu bila pecah gelebong tu nampak isi dfaging merah macam kena bakar...eii ngeri aku bila teringat...kalau aku teringin sgt pun paling banyak pun 2 ulas je aku berani pas tu aku akan minum air masak banyak2.

Kebiasaan bila musim buah datang,lebih2 lagi durian arwah bapak pasti tidak ketinggalan membelikan untuk isteri dan anak2 nya...kekadang tu sampai ke Pahang dia mencari.Tapi yang bestnya untuk aku di belikan buah rambutan(gantian) ataupun makanan lain..huh kekdg tu jahat gak ngendeng sikit ngan adik2.Adik2 aku tu mmg giler durian,kalau dapat tak sodar diri...tapi yang paling best aku selalu suruh UMMI(mak tiri) buat kan kuah santan campur durian..(masa tu aku tak de kencing manis lagi)..hahaha bukan tak reti nak buat saje nak mengada2 ngan mak tiri aku.Arwah ayah mmg suka beli tapi dia mmg tak makan durian sama macam aku.Takut dia kata.Tapi kalau cempedak aku lagi suka.

Ayah aku ni jenis suka beli dan bg anak2 dan isteri puas makan.selagi ada yang merungut tak puas makan selagi tu dia akn belikan..Kalau cempedak aku lagi gomar.Bapak kalau beli selalu suruh aku gorengkan..pernah dulu dekat sepuluh biji bapak belikan dan isinya mmg besar2.Puas aku ngan bapak makan cempedak goreng,Tapi ummi dia lebih suka makan macam ala2 makan durian dia tak suka goreng.Dan pernah juga aku goreng banyak2 menjamu kawan2 aku di kilang tempat lama aku bekerja(sebab dah puas makan)..

Tu la bila musim durian ni aku teringat kat ayah.Kesian adik aku 2 org tu.Dah tak dapat nak menikmati lebih2 macam ada ayah dulu..dah hampir dekat 4 tahun ayah pergi 4 tahun la mereka tak merasai.Ada juga la along belikan tapi tak lah dapat semewah dulu.Along pun ada sakit macam aku sebab tu dia pun tak baper nak beli.Bukan ape kalau dah beli kan mula lah sikit2 nak rasa..lupa nanti sakit yang di hidapi.

2 comments:

ixoraroxi said...

uishhhhh baru jek last weekend kak ix pekena pulut durian..jangan meleleh air liur ekkk...akak tak suka makan durian tapi bila dah hujung2 pregnant ni tetiba termengidam pulok pulut durian tu tapi kalu durian mentah memang akak tak gemor makan :D

azieazah said...

Kesian nyer ILA... kena pantang demi diri sendiri...

Kak AZIE memang suka gak durian, sukaaaa sangaaatt... tp paling banyak makan pun 2-3 biji jer..(ehh banyak gak tu kan?) hahahha..

sbb takut gak dengan kolesterol dan gula dlm durian tu..

sama gak Arwah Ayah dulu, kalu musim buah, belikan anak-anak berbakul-bakul...