Thursday 13 August 2009

SATAY OH SATAY

Ape tuh?...
Macam satay jer?...
Betul la tu..tapi bukan satay daging mahupun satay ayam.Tapi itulah satay yang terkenal di sebelah Pantai Timur terutamanya sebelah Kelantan.Sebab seingat aku susah dah nak jumpa orang berniaga satay ikan ni dekat kampung aku di Terengganu.Tapi tak tahu la kalau kat daerah lain.Kalau aku masa kecik-kecik dulu, masa aku selalu balik dengan arwah mak ada juga kadang-kadang dia orang masuk dalam kampung berniaga naik basikal atau motor.Tapi sejak besar ni(dah tua dah pun) tak pernah sekali pun terserempak.Tapi sekarang ni dah senang dah kalau sesekali teringin nak makan satay ikan ni.Rasanya tak berapa asli sgt(sebab ikan kurang kanji yg lebih)tapi masih lagi terasa dan boleh lah kalau sesekali teringin.Bezanya harga dia tak dapat lah macam kat kampung yang masih RM0.10..Kat sini RM0.20.Tak kisah la tu janji ok.Bandar dan kampung berbeza.Kalau kat sana ikan dan tentu murah segar lagi berbeza di sini.Yang menjualnya ni memang org Kelantan.Biasa ar orang Kelantan kalau dah bertahun macam mana pun kat tempat orang dialek tak lupa.
Pagi ni masuk 7 Eleven nak topup hp...Ternampak roti ni yang selama ni aku cari kat kedai2 sekitar rumah tapi tak de di jual.Ternyata memang sedap seperti di war-warkan...lembut dan sedap..tak perlu dah nak tambah2 kaya ke butter ke...hehehe tapi mahal gak la..sesekali boleh la lagi pun manis..hehehe

1 comment:

IXORAROXI said...

akak selalu nampak bebudak beli satay ni kat luar pagar sekolah..panjang tu que :D