Wednesday 15 December 2010

BILA DAH SAKIT!!!!

Bila dah sakit....
Apa pun yang orang saran aku balun...
Masa sihat menyombong bukan main..
usah ka memandang
menjeling pun aku tak sudi (UBAT)

Aduhyai,
semua ni gara2 "gatal tangan".
Mulanya kulit keras je di bawah ibu jari kaki.
Tapi aku ni gatal gi kopek buang,
maka,
terbentuklah lubang kecil di bawahnya.
Pada mulanya memang tak rasa or ada perubahan apa-apa
tapi setelah sebulan berlalu,
ibu jari aku makin bengkak dan bernanah sehingga la
sampai ke satu tahap aku dah tak mampu nak bekerja dan terpaksa
pergi juga ke Hospital untuk mendapatkan rawatan segera.
Nasib aku memang baik sikit la sebab masih dapat di selamatkan jarinya.
Kalau terlambat,
maka sah-sah la aku kehilangannya.
Malam aku di masukkan ke wad itu juga lah aku menjalani pembedahan kecil bagi membuang nanah yang berada di dalamnya.
Tak lama mana pun aku berada dalam OT.
Tak silap aku tak sampai setengah jam pun.Dan menurut kata staf-staf kat sana yang mencatat waktu sekitar 15 minit..
Esoknya time doktor melawat,
luka aku di buka memang ternyata kecik dan aku anggar dalam sebulan dah boleh kering kut..Tapi malangnya bila hari ke 3,setelah luka aku di tekan oleh Pakar Bedah, tersembul keluar balik nanah yang tertinggal.
Sekali lagi aku di maklumkan untuk menjalani kembali pembedahan.Dalam hati cuak juga.
Tapi apa daya,terpaksa berserah diri je la.Luka yang tadi kecik dah bertukar menjadi besar.
7 hari 7 malam aku menginap di "Hotel" yang tak seberapa mewah tapi amat selesa juga. hahahaha.............

Bila dah balik rumah,maka terpaksa lah merajinkan diri untuk ke Klinik Kesihatan Ampang tiap-tiap pagi untuk cuci luka.
Dan tiap-tiap petang aku pergi buat Terapi elektrik statik di centre Alpha One,Pandan Mewah.
Masa ni lah apa pun yang orang saran kan aku ikut.Pakcik aku bagi Mas cotek,aku rebus minum,
sahabat KajangBerlipat datang ziarah hari tu suruh cari daun pokok ceri aku rebus minum dan akhir sekali aku campurkan ketiga2 bahan(mas cotek,kulit kayu manis dan daun pokok ceri)rebus ke semuanya dan minum. nak kata ok tu tak berapa sangat cumanya terkawal sikit gula.Tambahan pula terapi yang setiap petang aku buat juga ada menunjukkan sedikit perubahan.Kebas2 pada jari sedikit berkurangan.

Tapi tu la,lama mana nak sembuh,Wallahualam.Kalau dulu kat belakang tempoh sihat sepenuhnya menjakau 6 bulan.Tapi tu kat belakang tak pe lagi masih boleh bekerja.Tapi kaki ni mana boleh nak tergantung lama.Silap2 akan membengkak.So,terpaksa la dalam kebosanan terpaksa bersabar....

No comments: