Thursday, 17 December 2009

Epul....

Selasa,
15 Desember 2009

03-429107..

Jam lebih kurang 10.56pagi..Aku baru lepas bakfes nasi lemak.Handphone aku berbunyi dan ianya dari rumah MakNyah..Pasal ape pulak pagi2 Maknyah cari aku ni..

"hello....huhuhu (suara si Ela tersedu2 menangis)
"La,nape ni?....aku bertanya tekejut.

"Zila...huhu ,Epul..epul dah meninggal..."
"La,biar betul...aku macam tak percaya..Innalillah...


Rupanya Epul dah demam selama 2 hari.Epul merupakan anak orang jawa dari Indonesia yang MakNyah bela dari umur sebulan dan memang dah di anggap sebagai cucunya sendiri.Manakala anak2 maknyah dah anggap Epul sebagai adik mereka.Aku kol abg Farizan kat HQ memaklumkan yang aku nak balik untuk menziarah arwah.Selepas di izinkan aku kol Botak mintak dia amik aku dan kami segera ke bilik sewaan mak kandung Epul.Si Ela nampak je aku terus terkam dan menangis di bahu aku..Perasaan hiba meyelubungi.Sabarlah nak buat macam mana dah takdir dia pergi dulu.Masa tu aku tengok Maknyah dan kak Nora pun dah lemah semacam.Teringat aku masa arwah abg Rizal (anak ke 2 Maknyah meninggal pada tahun 1988)..Kasih sayang dia sama je aku tengok meskipun Epul adalah cucu angkatnya.Apa lagi kak Nora pun begitu lemah dan setia di sisi epul yang dah di anggap seperti anaknya. Ingat aku,aku nak ziarah sekejap jer..ye lah pada fikiran aku mungkin lepas zohor selesai la semuanya,tapi bila pihak polis datang rupanya jenazah terpaksa di bawa ke HUKM untuk di post mortem.Mulanya Kak Nora keberatan tapi dah prosedur polis begitu,terpaksa la diizinkan juga.Sebabnya Epul meninggal dalam usia yang muda(12 tahun).Adik aku(Botak) dan Abg Iwan(sepupu mak Epul) mengiringi mayat Epul ke HUKM menaiki Trak kecil Polis(Black Maria).Sedihnya,bila tengok mayatnya di bungkus plastik hitam.Dalam masa yang sama,masing-masing risau menanti ketibaan ayah kandung Epul dari Terengganu.Ayah dia naik flight dari sana pukul 4.30 petang.Dan lebih kurang jam 5 jenazah dah selamat di kafankan dari HUKM dan di bawa balik semula ke rumah.Masih lagi menanti dan menanti ketibaan dan panggilan dr ayah Epul.Lebih kurang jam 6.30 ayah Epul kol bagitahu dah sampai kat KL Sentral.Serentak itu,adik aku Botak bergerak menuggang motor untuk ke Ampang Park dan ayah Epul akan tunggu di sana.Hati aku risau jugak la sebab masa tu hujan lebat sangat.Sempat aku pesan kat Botak jangan laju2 sgt jalan licin ni...Dan alhamdulillah penantian selama beberapa jam berakhir juga..Sebak di dada taktala ayahnya mencium jenazah.Selepas maghrib jenazah di bawa ke tanah perkuburan Taman Kosas,Ampang.Kata Opah,dekat dengan kubur atuk.Perasaan hiba kembali mendatangi keluarga Maknyah.Selesai segalanya,lebih kurang jam 8.20...Alhamdulillah...

"Abang,esok Acik datang ziarah abang yea,itulah kata2 terakhir Ela di pusara arwah....
Semoga Epul di cucuri rahmat...

3 comments:

azieazah said...

Alfatihah..
Moga dirahmati NYA

Takziah buat keluarga EPUL.. Tuhan lebih sayangkan dia...

IXORAROXI said...

innalillah..semoga rohnya dicucuri rahmat.sayu akak baca postings ILA ni, dia sebaya DAYAH rupanya..Allah lebih sayangkan dia

Mama-Danish & Sarah said...

al-fatihah...

takziah untuk keluarga arwah....