Friday 7 November 2008

PERGI


Persinggahan ini cuma sementara
Cukup masanya aku pergi jua
Kaki berat untuk melangkah
Kerana jiwa ada di sini
Tubuh serasa lemah
Tatlkala mahu pergi,
Pergi yang tak menjanjikan kembali
Aku ingin terus berada di daerah ini
Mengutip kenangan yang abadi
Sayang, aku dituntut pergi.
Air mata puas kuhambarkan, petanda aku
tak rela dikembalikan ke daerah lama.
Jiwa aku ada di jiwanya,
Hati aku ada di hatinya
Kasih aku dalam dakapan kasihnya
Namun aku tak mampu memilikinya.
Lantas pemergianku amat terdera.
Saat keberangkatanku, hati aku hilang
Jiwa aku terbang
Lantas aku merasa sebuah kekosongan yang amat dalam.
Pabila aku di daerah lama, tempat deritaku berlabuh dulu,
Aku pasti aku bukan lagi aku.
Pergilah hati nan pedih
Pergilah sepi yang menghuni hatiku
Pergilah rindu yang membungkusku.
Biar aku simpan semua kenangan yang bersemi.
Biar aku hidup dalam memori,
Seandainya aku kembali,
Aku harap tempatku bukan di sini lagi….



Nukilan
Ir.Ridzuan Hj Abdul Ghani
1 Julai 2006

No comments: